Keberkesanan Kewangan Inklusif Menerusi Ejen Perbankan

  • Zarina Kassim
  • Sharul Shahida Shakrein Safian
  • Hainnuraqma Rahim

Abstract

Pelaksanaan perkhidmatan ejen Bank Simpanan Nasional (EB BSN) merupakan salah satu inisiatif BSN bagi memacu kewangan inklusif rakyat di negara ini. Memegang mandat yang jelas dengan prinsip korporatnya iaitu ‘Tiada Rakyat Malaysia yang Ketinggalan’ merupakan satu-satunya bank di negara ini yang menyediakan akses perbankan menyeluruh di kawasan luar bandar. Pelaksanaan perkhidmatan EB BSN bertujuan meningkatkan akses masyarakat untuk mendapatkan produk dan perkhidmatan perbankan dengan mudah tanpa hadir ke bank. Artikel ini bertujuan untuk menganalisa keberkesanan kewangan inklusif menerusi penglibatan peniaga sebagai ejen EB BSN. Kajian ini menggunakan data soal selidik ke atas 392 responden yang terdiri daripada EB BSN di seluruh Malaysia. Hasil kajian menunjukkan bahawa perkhidmatan ejen perkhidmatan EB BSN tidak hanya memberi kesan positif kepada masyarakat melalui perkembangan akses perbankan, malah penemuan ini mendapati ejen perkhidmatan EB BSN turut menyumbang kepada prestasi perniagaan mereka. Analisis secara deskriptif menunjukkan sebanyak 378 (97%) daripada responden setuju perkhidmatan sebagai EB BSN mempengaruhi keuntungan perniagaan mereka. Malah, seramai 368 (93.9%) responden bersetuju bahawa jumlah pelanggan mereka turut meningkat sejak menjadi EB BSN. Implikasinya, BSN perlu memperbaiki dan mengoptimumkan perkhidmatan EB BSN melalui peningkatkan platform teknologi dan digitalisasi supaya perkhidmatan EB BSN ini kekal relevan pada masa akan datang.

References

Bahiah A Malek1, Shahimi Mohtar, & Ahmad Shabudin Ariffin. 2017. The factor that affects the effectiveness of agent banking characteristics on financial inclusion performance: A study from Malaysian government-owned banks in Negeri Sembilan. Journal of Advanced Research in Business and Management Studies 7, Issue 1 (2017) 91-102.
Bank Negara Malaysia (BNM). 2014. Financial Inclusion Demand-Side Survey 2013.
Buri, Sinja, Robert Cull, Xavier Giné, Sven Harten, & Soren Heitmann. 2018. Banking with Agents: Experimental Evidence from Senegal. World Bank Policy Research Working Paper, Washington, DC: World Bank.
Jack, William & Tavneet Suri. 2014. Risk Sharing and Transactions costs: Evidence from Kenya’s Mobile Money Revolution. American Economic Review 104(1): 183-223.
Bank Simpanan Nasional (BSN). 2019. Laporan Tahunan
Prashanta, K, B., Md. Mahbubur, R, A., & Md Zakir, H. 2017. Agent banking: Effectiveness in Financial Inclusion. https://www.researchgate.net/publication/341452476
Rezwan Mahmood & Sandip Sarker. 2015. Inclusive Growth through Branchless Banking: A Review of Agent Banking and its Impact. Journal of Economics and Sustainable Development. Vol.6, No.23, 2015.
Robert Cull, Xavier Gine, Sven Harten, Soren Heitmann, and Anca Bogdana Rusu (2018). Agent Banking in a Highly Under-Developed Financial Sector: Evidence from Democratic Republic of Congo. Elsevier. https://www.elsevier.com/open-access/userlicense/1.0/
Salihah, S.,Nur Harena, R, & Romzie., R. 2021. Issues and Challenges of Financial Inclusion Among Low-Income Earners in Rural Areas of Malaysia. Turkish Journal of Islamic Economics. 8(Special Issue), 2021, 277-299
World Bank. 2017. World Bank report highlights role of Agent Banking in Malaysia's Successful Financial Inclusion Push. https://opengovasia.com/world-bank-report-highlights-role-of-agent-banking-in-malaysias-successful-financial-inclusion-push/
Published
2021-12-01
How to Cite
KASSIM, Zarina; SAFIAN, Sharul Shahida Shakrein; RAHIM, Hainnuraqma. Keberkesanan Kewangan Inklusif Menerusi Ejen Perbankan. Jurnal Dunia Pengurusan, [S.l.], v. 3, n. 4, p. 32-36, dec. 2021. ISSN 2682-8251. Available at: <https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpg/article/view/16361>. Date accessed: 26 may 2022.
Section
Articles