HUBUNGAN STRES DENGAN KONFLIK KERJA-KELUARGA DI KALANGAN GURU DI SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN TAMIL CONVENT, SEREMBAN

  • Rathika S.Velaytham
  • Sahlan Surat

Abstract

Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan stress dengan konflik kerja-keluarga berdasarkan demografi iaitu (jantina,umur,tempoh perkhidmatan dan status perkhawinan) dalam kalangan guru sekolah di Seremban 2 di Seremban. Sampel kajian terdiri daripada 48 orang guru yang dipilih secara rawak mudah dari Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Convent, Seremban. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif menerusi instrumen soal selidik. Data kajian dianalisis menggunakan perisian SPSS dan menggunakan kaedah deskriptif seperti analisis min, sisihan piawai, frekuensi dan peratus. Manakala Analisis statistik inferensi menggunakan ujian Anova sehala untuk menentukan sama ada terdapat perbezaan stres guru berdasarkan tahap pencapaian sekolah.Dapatan kajian menunjukan terdapat hubungan antara stress dengan konflik keluarga yang menjejaskan tahap pencapaian guru. Penyelidik mencadangkan agar pihak pengurusan mengambil langkah yang proaktif dengan memberikan pendedahan melalui pelbagai kursus dan latihan yang bersesuaian secara konsisten terutamanya latihan pengurusan tekanan kerja kepada guru bagi melahirkan guru yang produktif dan inovatif.

References

Aazami Sanaz, Akmal Syaqirah, Shamsuddin Khadijah (2014). Validation Study of the Malay Version of the Work-Family Conflict Questionnaire
Aazami SANAZ, Akmal SYAQIRAH, Shamsuddin KHADIJAH Malays J Med Sci. 2014 Jan; 21(1): 50–57.PMCID: PMC3952344
Abdul Muin Sapidin (2005). Stres Guru Membimbangkan – Akibat Banyak Perubahan dan Bebanan Tugas Yang Keterlaluan – NUTP. Utusan Malaysia, Ogos 18
Biddle, B. J. (2013). Role theory: Expectations, identities, and behaviors. New York: Academic Press.
Borg, M. G., Riding, R. J. & Falzon, J. M. (1991). Stress in teaching: a study of occupational stress and its determinants, job satisfaction and career commitment among primary school teachers. Educational Psychology, ll, 59-75. (PDF) A structural model of the dimension of teacher stress. Available from: https://www.researchgate.net/publication/15472455_A_structural_model_of_the_dimension_of_teacher_stress [accessed Dec 24 2018].
CHEW HONG, Ooi; ISMAIL, Aziah. SOKONGAN PIHAK PENGURUSAN SEKOLAH TERHADAP TEKANAN KERJA GURU DI SEKOLAH KEBANGSAAN DAN SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA. JuPiDi: Jurnal Kepimpinan Pendidikan, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 42-57, oct. 2017. ISSN 2289-9669. Available at: https://ajap.um.edu.my/index.php/JUPIDI/article/view/8324
Elisabet Siahaan (2017). International Journal of Management Science and Business Administration Volume 3, Issue 3, March 2017, Pages 17-26
Faridah, K., dan Zubaidah, A. (1998). Implikasi Burnout Di Kalangan Guru Terhadap Sistem Pendidikan. Prosiding Seminar Isu-isu Pendidikan Negara(November 26-27. Universiti Kebangsaan Malaysia.), 317-333.
Hans Selye (1963). Stress and your heart: With an introduction. New York Hawthorn Books.
Heather K.Alvarez (2007). The impact of teacher preparation on responses to student aggression in the classroom, Teaching and Teacher Education,Volume 23, Issue 7, October 2007, Pages 1113-1126
Ishak, Amal Hayati (2015) Burnout dan tekanan kerja di kalangan guru: satu kajian terhadap guru-guru sekolah menengah daerah Hulu Langat. Masters thesis, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Juraini Jamaludin (2007). Faktor Penyumbang Stres Dan Tahap-Tahap Stres
Dalam Kalangan Guru-Guru Muzik Di Sekolah Rendah Di Negeri Selangor, Malaysia Unpublished Masters Thesis, UPM.
Johari and Md Suandi, Noornazifah (2010) Kajian Terhadap Stres Dikalangan
Guru Sekolah Rendah Di Zon Permas Jaya, Johor Bahru Dari Aspek Personaliti. Kajian Terhadap Stres Dikalangan Guru Sekolah Rendah Di Zon Permas Jaya, Johor Bahru Dari Aspek Personaliti . pp. 1-8. (Unpublished)
Kappagoda, S. (2013). Emotional intelligence as a predictor of work-family conflict among school teachers in North Central Province in Sri Lanka (January 5,2013). Proceedings o f the 2"‘‘ International Conference on Management andEconomic (2013), University of Ruhuna, Sri Lanka. Available at papers.ssrn.com
Kyriacou, C., & Sutcliffe, J. (1978). A model of teacher stress. Educational Studies, 4(1), 1-6. http://dx.doi.org/10.1080/0305569780040101 ...
Kyriacou, C. & Sutcliffe, J. (1978a). Teacher stress: Prevalence, sources and symptoms. British Journal of Educational Psychology, 48, 159-167.
Lemaire, J. (2009). Addressing teacher workload.Education, pp. 6.
Mazlina Binti Sulaiman (2013). Hubungan Tekanan kerja dengan Komitmen dan Kepuasan kerja dalam kalangan Guru Program Pendidikan Khas Integerasi Bermasalah Pembelajaran di Empat buah Sekolah Rendah Daerah Pontian, Universiti Teknologi Malaysia.
Mohd.Majid Konting (1993).Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka
Mohd Zuri Ghani, Aznan Che Mat,Suzana Ibrahim (2014). Stress among Special Education Teachers in Malaysia. 4th World Conference on Psychology, Counselling and Guidance, WCPCG.
Nurul Izzah Abdul Samad (2010). Assessment of Stress and Its Risk Factors among
Primary School Teachers in the Klang Valley, Malaysia. Global Journal of Health Scie nce.
Ooi Chew Hong & Aziah Ismail( 2015), SOKONGAN PIHAK PENGURUSAN SEKOLAH TERHADAP TEKANAN KERJA GURU DI SEKOLAH KEBANGSAAN DAN SEKOLAH
Panatik, Siti & Zainal Badri, Siti. (2012). Konflik-kerja keluarga, kesihatan mental dan kecedenrungan tukar ganti kerja dalam kalangan guru. Jurnal Teknologi. 59. 51-56.
Raja Maria Diana Raja Ali, (2011) Faktor-faktor yang mendorong tekanan kerja (stres) dikalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Pasir Puteh. Masters thesis, Open University Malaysia.
Samina Nawab & Sana Iqbal. (2013). Impact of work-family conflict on job satisfaction and life satisfaction. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(7), 101–110.
Sapora Sipon. (2010). Stres Kerja Guru: Punca, Kesan Dan Strategi Daya Tindak. Prosiding Seminar Profesion Perguruan.
Surena Sabil (2012). Sokongan Organisasi dan Konflik Kerja-Famili terhadap Pengayaan Kerja-Famili Dalam Kalangan Wanita Profesional di Sarawak, Universiti Malaya.
Syed Arabi Idid (1993).Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains Sosial. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia. Kuala Lumpur.JENIS KEBANGSAAN CINA. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, Universiti Sains Malaysia.
Venkatesh, V., Thong, J., and Xu, X. (2012). Consumer Acceptance and Use of Information Technology: Extending the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, MIS Quarterly, 36 (1), 157-178
Wilensky, H. (1960) Work, Careers and Social Integration. International Social Science Journal, 12, 543-560.
Published
2019-06-10
How to Cite
S.VELAYTHAM, Rathika; SURAT, Sahlan. HUBUNGAN STRES DENGAN KONFLIK KERJA-KELUARGA DI KALANGAN GURU DI SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN TAMIL CONVENT, SEREMBAN. Jurnal Dunia Pendidikan, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 1-8, june 2019. ISSN 2682-826X. Available at: <https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/5921>. Date accessed: 15 aug. 2022.
Section
Articles