Pandangan dan Cabaran Guru Kolej Vokasional terhadap Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) dalam tempoh Pandemik Covid-19

  • Abg Ashmirul Abg Abu Nawas MR.
  • Caltinie Jhassy Manja
  • Zainal Abiden Abdul Rasid

Abstract

Ketika Covid-19 melanda dunia pada awal tahun 2020, sektor pendidikan turut menerima kesan daripada pandemik ini kerana aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) perlu dilaksanakan dari rumah masing-masing secara dalam talian. Pelbagai cabaran dihadapi oleh para pengajar sepanjang pandemik Covid-19 tidak lupa juga cabaran yang dihadapi oleh pelajar. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meneroka pandangan dan cabaran guru kolej vokasional terhadap pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran di rumah sepanjang tempoh pandemic Covid-19. Objektif kajian ini adalah mengenal pasti pandangan guru terhadap pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) secara dalam talian; mengenal pasti cabaran guru dalam melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR). Reka bentuk kajian ini adalah kuantitaif dengan mengumpul maklumat melalui kajian soal selidik. Data kajian dianalisis dengan perisaian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 23.0 telah digunakan untuk mendapatkan min dan sisihan piawai bagi kedua-dua bahagian yang terdapat dalam soal selidik. Dapatan kajian mendapati bahawa cabaran yang dihadapi oleh tenaga pengajar di Kolej Vokasional agak rendah.

References

Arifah Prima Satrianingrum, Iis Prasetyo, 2021. Persepsi Guru Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Daring di PAUD Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Yogyakarta
Hayati Ismail. 2021. Tercapaikah Kemenjadian Murid Melalui Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPr). Kolumnis Astro Awani bertarikh 8 Jun 2021.
Siti Azura Binti Abu Hassan, Suzana Binti Zainol Abidin, Zulkurnain Bin Hassan, 2021, Keberkesanan Pembelajaran Dan Pengajaran Dalam Talian (Epembelajaran) Terhadap Pembelajaran Pelajar Di Kolej Komuniti Hulu Langat, Kolej Komuniti Hulu Langat, Kolej Komuniti Hulu Langat, Jalan Prima Saujana 2/G, Taman Prima Saujana, 43000 Kajang Selangor, Malaysia
Siti Nurbaizura Che Azizan & Nurfaradilla Mohamad Nasri, 2020. Pandangan Guru Terhadap Pembelajaran dalam Talian melalui pendekatan Home Based Learning (HBL) semasa tempoh Pandemik COVID-19
Muhammad Faiz Rosli, Abd Razaq Ahmad, M. Khalid M. Nasir, 2022. Hubungan antara Kompetensi Guru dengan Motivasi Murid Untuk Belajar dalam Norma Baharu (The Relationship Between Teacher Competence and Student Learning Motivation in the New Norm),Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), 43600, Bangi, Selangor, Malaysia
Thannimalai Dan Salini Baloh, 2021. Cabaran Pdpr Bahasa Tamil Di Sekolah Luar Bandar Challenges Of Tamil Language Pdpr In Rural Schools Tamilmullai, Faculty Of Language And Communication, Sultan Idris University Of Education, Malaysia.
Nor Asmah Abdullah & Muhammad Syawal Amran, 2021. Perspektif Guru Terhadap Penglibatan Murid Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Secara Atas Talian Semasa Pandemik Covid-19 Di Malaysia (Teacher Perspective Of Student Involment In Online Teaching And Learning During The Covid-19 Pandemic In Malaysia)
Thanh Thi Ngoc Phan and Ly Thi Thao Dang, 2017. Teacher Readiness for Online Teaching: A Critical Review Vice Director, eLearning Center – HCMC Open University,Vietnam.
Florence Martin, Kiran Budhrani, and Chuang Wang, 2019. Examining Faculty Perception of Their Readiness to Teach Online University of North Carolina Charlotte.
Sarah Nguyen, 2021. Online Learning vs. Face-to-Face Learning: Which Is Best?, Online Learning vs. Face-to-Face Learning: Which Is Best? (whatfix.com) .
Mahadzir Khalid. 2021. Cabaran Pendidikan Dalam Talian – Realiti atau Fantasi?. Pemikir Baharu Utusan Malaysia. Diperolehi semula pada 5 Ogos 2021 daripada laman web
https://www.utusan.com.my/berita/2021/01/cabaran-pendidikan-dalam-talian-realiti-atau fantasi/
Muhammad Izzat Mailis, Zuriani Hanim dan Nur hafizaliyana. 2020. Persepsi Pelajar Kolej Universiti Islam Melaka Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Secara Atas Talian Dalam Era Pandemik Covid-19. Jurnal Kesidang, Vol.5, 2020: 88-99.
Ong Yao Ping. 2020. Guru Perlu Kuasai Teknologi Digital Penuhi Tuntutan PdP. Diperolehi semula pada 5 Ogos 2021 melalui laman web https://www.bharian.com.my/rencana/mindapembaca/2020/07/714249/guru-perlu-kuasai-teknologi-digital-penuhi-tuntutan-pdp
Rahayu, Sham, Halijah, Nor Hazimah dan Wan Mohd Khairul. 2020. Peranan dan Cabaran
Pemimpin Pendidikan Dalam Memastikan Matlamat dan Agenda Pendidikan Dilestari dalam Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Covid-19. Jabatan Pembangunan Staf. Institut Aminuddin Baki. Kementerian Pendidikan Malaysia
Mohd Nasaruddin. 2021. Kejayaan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah Bergantung Kepada Ibu bapa dan Murid. Diperolehi semula pada 5 Ogos 2021 daripada laman web https://bharian.com.my/berita/nasional/2021/05/818379/kejayaan-pdpr-bergantung-kepada-ibubapa-murid
Published
2024-07-31
How to Cite
ABG ABU NAWAS, Abg Ashmirul; JHASSY MANJA, Caltinie; ABDUL RASID, Zainal Abiden. Pandangan dan Cabaran Guru Kolej Vokasional terhadap Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) dalam tempoh Pandemik Covid-19. Jurnal Dunia Pendidikan, [S.l.], v. 6, n. 2, p. 111-125, july 2024. ISSN 2682-826X. Available at: <https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/26676>. Date accessed: 14 sep. 2024.
Section
Articles