Hubungan Kecerdasan Pelbagai dengan Pencapaian Murid Sekolah Rendah dalam Pembelajaran Bahasa Melayu

  • Nurderina Mohamad Aliman
  • Shahlan Surat

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara kecerdasan pelbagai dan pencapaian pelajar dalam bahasa Melayu di sekolah rendah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan. Data dikutip menggunakan borang soal selidik dan dianalisis menggunakan perisian statistik untuk sains sosial versi 22 serta dibentangkan dalam bentuk min, sisihan piawai dan peratusan. Data dikumpul melalui borang soal selidik daripada 156 responden yang dipilih secara rawak daripada 5 buah sekolah rendah swasta di daerah Miri, Sarawak. Hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan antara kecerdasan pelbagai dan pencapaian pelajar. Artikel ini akan menerangkan konsep kecerdasan pelbagai, kaedah kajian, analisis data, serta implikasi hasil kajian terhadap sistem pendidikan.

References

Afifah Syatirah. (2012). Kecerdasan Pelbagai dalam Kalangan Pelajar BPSP. Selangor: Universiti Putra Malaysia.
Ariffin, S. R., Zin, R. A. A. M., & Mohamed, N. N. N. (2011). Faktor kecerdasan pelbagai dalam pembentukan profil remaja. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 8, 183-204.
Chzin, D. T. J., & Surat, S. (2021). Sorotan Literatur Bersistematik: Faktor-Faktor Mempengaruhi Pencapaian Akademik Pelajar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(12), 137-157.
DOĞGÜN, M. (2023). Comparison of Multiple Intelligence Theory in Visual, Affective and Kinesthetic Learning Forms of Team and Individual Athletes in 13-16 Years Age Group. Eurasian Journal of Educational Research, 103(103), 324-340.
Gardner, H. 1983. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books
Gardner, H. E. (2013). Multiple Approaches to Understanding©. In Instructional-design theories and models (pp. 69-89). Routledge.
Hamid, Z. A., Othman, J., Ahmad, A., & Ismail, I. A. (2011). Hubungan ِAntara Penglibatan Ibubapa dan Pencapaian Akademik Pelajar Miskin di Negeri Selangor. Journal of Islamic and Arabic Education, 3(2), 31-40.
Norrezzati Mohd Ali. (2012). Kecerdasan Pelbagai dalam Kalangan Pelajar IPT. Kota Bharu: Penerbitan Kolej Jaiputra.
Yusof, R. N. A. R., & Yaacob, N. R. N. (2022). Tahap Efikasi Kendiri Terhadap Aplikasi Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Bagi Pengajaran Dan Pembelajaran Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Di Pulau Pinang. Asian People Journal (Apj), 5(1), 179-189.
Published
2024-03-31
How to Cite
MOHAMAD ALIMAN, Nurderina; SURAT, Shahlan. Hubungan Kecerdasan Pelbagai dengan Pencapaian Murid Sekolah Rendah dalam Pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Dunia Pendidikan, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 349-356, mar. 2024. ISSN 2682-826X. Available at: <https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/26156>. Date accessed: 15 june 2024.
Section
Articles