Sikap Kanak-Kanak Prasekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas: Persepsi Guru

  • Allanty Anak Nyabai Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Kamariah Abu Bakar Universiti Kebangsaan Malaysia

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk melihat sikap murid prasekolah terhadap murid berkeperluan khas di dalam dan luar kelas sekolah berdasarkan persepsi guru. Memahami sikap murid prasekolah terhadap murid berkeperluan khas ini akan membantu guru untuk memahami dan meneroka sikap murid prasekolah dan sikap murid berkeperluan khas apabila bersama dalam sebuah kelas. Sampel kajian melibatkan responden sebanyak n=60 orang guru yang mengajar di kelas yang melibatkan kelas Pendidikan Khas Intergrasi di Bahagian Sibu dan Bahagian Mukah, Sarawak dengan menggunakan kaedah tinjauan soal selidik menggunakan aplikasi google form. Data dianalisis menggunakan SPSS versi 29.0 dan dalam bentuk statistik deskritif dan inferensi min, kekerapan dan sisihan piawai. Hasil kajian mendapati min terhadap penerimaan sikap murid prasekolah pada tahap tinggi iaitu sikap kekerapan keseluruhan (min=2.65,sp=0.50). Secara keseluruhan, dapatan kajian ini telah menyokong bahawa murid prasekolahan menunjukkan sikap yang positif apabila bersama dengan MBK dalam kelas.

References

Akta Orang Kurang Upaya 2008 (Malaysia)
Akta Pendidikan 1996 (Malaysia)
Catherine Mc Bride-Chang, Fanny Lam, Catherine Lam, Becky Chan, Cathy Y.C. Fong, Terry T.Y. Wong and Simpson W.L. Wong. 2011. Early predictors to Dyslexia in Chinese children: family history of dyslexia, language delay, and cognitive profiles. Journal of Child Psychology and Psychiatry 52: 2, pp 204-211.
Chua Yan Piaw.2006. Kaedah penyelidikan: Kaedah Dan Statistik Penyelidikan; Buku 1. Mc Graw Hill (Malaysia) Sdn, Bhd.
Chua Yan Piaw. 2006. Kaedah penyelidikan: Asas Statistik Penyelidikan; Buku 2.Mc Graw Hill (Malaysia) Sdn Bhd.
Cross, B.E., & Reitzug, U.C. (1995-96). How to build ownership in city schools. Educational Leadership,16-19.
Guralnick, M.J. (1994). Mothers' perceptions of the benefits and drawbacks of early childhood mainstreaming. Journal of Early Intervention, 11, 6-13.
Siti Huzaimah Sahari and Aiza Johari. 2012. Improvising Reading Classes and classroom Environment for Children with Reading Difficulties and Dyslexia Symptoms. Social and Behavioral Sciences 38: 100-107.
Sudin Mahusain. 2002. Integrasi Sosial Kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran dan Kanak-kanak Normal di Sekolah Kebangsaan Bandar Temerloh, Pahang. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sufean Hussin (2014). Demokrasi Pendidikan: Dilema Sekolah Kecil dan Sekolah Berpusat. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Sulaiman Nordin. 2001. Sains Menurut Perspektif Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia: Bangi
Kamaliah Muhammad dan Wan Amiman Wan Mahmud. 2010. Perlaksanaan Program Pendidikan Inklusif Murid Autistik di Sebuah Sekolah Rendah: Satu Kajian Kes. The 4th International Conference on Teacher Education: Join Conference UPI & UPSI. 561-575. Bandung. Indonesia.
Krejcie, Robert V. dan Morgan, Daryle W. 1970. Determining Sample Size for Research Activities. Educational And Psychological Measurement, 30,607- 610.
Larrivee, B. & Horne, M.D. 1991. Social Status: A Comparison of Mainstreamed Student with Peers of Different Ability Levels. Journal of Special Education 25: 90-99. Lipton, D. (1994, Fall). The full inclusion court cases: 1989-1994. National Center of Educational Restructuring and Inclusion, 1-8.
Mallanhanse, A.K., Nur Fadzmin Alias, & Siti Salma Najwa Ahmad Bidin. 2020. Peer Acceptance among Learning Disabilities (LD) and Mainstream Students in Inclusive Classroom in a Primary School. South Asian Journal of Sosial Sains and Humanities, 1(2),16-25.
Mazlinah Abd.Mutalib. 2009. Pelaksanaan Pendidikan Inklusif dan Transisi Kerjaya Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran di Sebuah Sekolah Di Negeri Melaka. Prosiding Persidangan Serantau Pendidikan Inklusif dan Pendidikan Kanak-kanak Berkeperluan Khas. 414-437. Bangi. Selangor.
Mohd Najib Ghafar & Sanisah Jahaya. 2006. Bias Pengajaran Guru Dalam Pelajaran Khas Dan Pelajaran Normal. Paperwork Annual Conference on Teacher Education. Kota Kinabalu, 6-8 September.
Noor Aini Ahmad, Zahara Aziz dan Zamri Mahamod. 2010. Pendidikan Inklusif Dalam Kalangan Murid Bermasalah Pembelajaran Ringan. Prosiding Seminar Kebangsaan Pendidikan Negara Kali Ke-4. 45-52. Bangi. Selangor
Norhayati Che Mat. 2007. Masalah Pembelajaran Spesifik Disleksia Dalam Kalangan Murid- Murid Pemulihan Yang Mengikuti Program Pemulihan Khas. Kertas Projek Master Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa dan Komunikasi, UniversitiPutra Malaysia, Selangor.
Raynes, M..., M.1991. A fresh look at categorial program for children with special need. Phi Delta Kappan 73:326-31.
Syed Arabi Idid. 2002. Kaedah Penyelidikan komunikasi dan Sains Sosial. Dewan bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur. Selangor Darul Ehsan.
Westwood, P. 1987. Commonsense Methods for Children with Special Need. London: Croom Helm.
Wood J.W. 1993. Mainstreaming: A Practical Approach for Teacher. New York Macmillan Pub.com.
Van Dyke, R., Stallings, M.A., & Colley, K. (1995, February). How to build an inclusive school community. Phi Delta Kappan, 475-479.
Zulkarnain Umar. 2002. Tahap Sosialisasi Kaank-kanak Bermasalah Pembelajaran di Sebuah Sekolah Rendah Percantuman di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Published
2024-03-29
How to Cite
NYABAI, Allanty Anak; BAKAR, Kamariah Abu. Sikap Kanak-Kanak Prasekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas: Persepsi Guru. Jurnal Dunia Pendidikan, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 522-532, mar. 2024. ISSN 2682-826X. Available at: <https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/25747>. Date accessed: 17 jan. 2025.
Section
Articles