Kepentingan Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan Bagi Murid Berkeperluan Pendidikan Khas Di Malaysia

  • Zulkifli Zulhafizsyam Student
  • Anal Ardzulyna Supervisor

Abstract

Mata pelajaran pendidikan jasmani dan kesihatan merupakan komponen penting dalam kurikulum akademik setiap pelajar. Walau bagaimanapun, bagi murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK) di Malaysia, mata pelajaran ini amat penting (Ee, et. al, 2019). Murid berkeperluan pendidikan khas memerlukan sokongan dan bantuan khusus dalam pendidikan mereka perjalanan, dan mata pelajaran pendidikan jasmani dan kesihatan boleh memberikan mereka kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk mengekalkan kesejahteraan fizikal dan mental mereka (Yeo, at. al, 2021). Kajian ini bertujuan untuk meneroka kepentingan mata pelajaran pendidikan jasmani dan kesihatan bagi murid berkeperluan pendidikan khas di Malaysia. Metodologi penyelidikan yang digunakan melibatkan kajian menyeluruh terhadap literatur akademik yang berkaitan, termasuk kajian, laporan dan dokumen dasar daripada kerajaan Malaysia dan sumber lain yang bereputasi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa subjek pendidikan jasmani dan kesihatan menyediakan murid berkeperluan pendidikan khas dengan pelbagai faedah, seperti peningkatan kecergasan fizikal, interaksi sosial dan kawalan emosi. kajian ini akan membincangkan lebih lanjut implikasi penemuan ini dan menyerlahkan potensi cabaran dan batasan pelaksanaan mata pelajaran pendidikan jasmani dan kesihatan untuk murid berkeperluan pendidikan khas di Malaysia. Kesimpulannya akan memberikan cadangan kepada penggubal dasar, pendidik, dan pihak berkepentingan lain untuk meningkatkan kualiti dan kebolehcapaian mata pelajaran pendidikan jasmani dan kesihatan untuk murid berkeperluan pendidikan khas di Malaysia.

References

Abdul Ghani, A. R., Ismail, Z., & Othman, N. (2019). Inclusive Physical Education: Practices and ​Challenges among Physical Education Teachers in Malaysia. International Journal of Academic ​Research in Business and Social Sciences, 9(6), 577-590.
Abdullah, N. A., Ahmad, Z. A., & Shah, P. M. (2019). The Impact of Adapted Physical Education on the ​Motor Skills of Students with Special Needs in Malaysia. Journal of Special Education and ​Rehabilitation, 20(1-2), 13-24.
Anol Bhattacherjee (2012). Penyelidikan Sains Sosial. Prinsip, Kaedah dan Amalan.
Bahagian Sains Tingkah Laku dan Sosial dan Pendidikan (1988). Sains Tingkah Laku dan Sosial. ​Pencapaian dan Peluang, Majlis Penyelidikan Kebangsaan, Akhbar Akademi Kebangsaan.
Block, M. E. (2019). Adapted Physical Education and Sport: Inclusion, Collaboration, and Individualized ​Instruction (8th ed.). Human Kinetics.
Ee, J., Koh, K. T., Hah, M. Y., & Neo, P. (2019). Physical Education for Children with Special Needs in ​Singapore: Current Status and Future Directions. Asia-Pacific Journal of Research in Early ​Childhood Education, 13(1), 25-43.
Felice D. Billups (2019). Alat Pengumpulan Data Kualitatif. Reka Bentuk, Pembangunan dan Aplikasi, ​Penerbitan SAGE.
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2019). How to Design and Evaluate Research in Education ​(10th ed.). McGraw-Hill Education.
Lembaga Makanan dan Pemakanan (2013). Mendidik Badan Pelajar. Membawa Aktiviti Jasmani dan ​Pendidikan Jasmani ke Sekolah, Jawatankuasa Aktiviti Jasmani dan Pendidikan Jasmani di ​Persekitaran Sekolah, Akhbar Akademi Kebangsaan.
Lembaga Perkhidmatan Penjagaan Kesihatan (2011). Mencari Apa yang Berfungsi dalam Penjagaan ​Kesihatan. Piawaian untuk Kajian Sistematik, Institut Perubatan, Akhbar Akademi ​Kebangsaan.
Ministry of Education Malaysia. (2021). Dasar Pendidikan Khas Negara. [Link: ​https://www.moe.gov.my/muat-turun/pelbagai/dasar-pendidikan-khas-negara]
Mohd. Razali, N. A., Othman, A. R., & Saad, M. S. M. (2019). Assessing the Attitudes of Physical ​Education Teachers towards Inclusive Education for Students with Disabilities. International ​Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(11), 1046-1058.
Paul J. Lavrakas. Ensiklopedia Kaedah Penyelidikan Tinjauan. Penerbitan SAGE.
Seidman, I. (2019). Interviewing as Qualitative Research: A Guide for Researchers in Education and the ​Social Sciences (5th ed.). Teachers College Press.
Susan Piotrowski (2013). Isu dalam Pendidikan Jasmani. Susan Capel, Routledge.
Tremblay, M. S., Costas-Bradstreet, C., Barnes, J. D., Bartlett, B., Dampier, D., Lalonde, C.,... & ​Gonzalez, S. A. (2018). Canada's physical literacy consensus statement: process and outcome. ​BMC Public Health, 18(2), 1034.
Yeo, A., Nee, L. S., Kee, C. Y., & Koh, K. T. (2021). Physical Education and Health Education for ​Students with Special Educational Needs: An Overview of Policies and Practices in Singapore. ​European Journal of Adapted Physical Activity, 14(1), 47-67.
Zainuddin and Ismail (2017). The Effectiveness of Physical Activity Interventions on Children with ​Autism Spectrum Disorder: A Literature Review"
Published
2023-09-30
How to Cite
ZULHAFIZSYAM, Zulkifli; ARDZULYNA, Anal. Kepentingan Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan Bagi Murid Berkeperluan Pendidikan Khas Di Malaysia. Jurnal Dunia Pendidikan, [S.l.], v. 5, n. 3, p. 57-67, sep. 2023. ISSN 2682-826X. Available at: <https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/23560>. Date accessed: 02 dec. 2023.
Section
Articles