Kreativiti Dalam Rekaan Fesyen Dan Pakaian: Tinjauan Sistematik

  • Noorhana Mohammad UKM
  • Ruhizan Mohamad Yasin

Abstract

Konsep dan amalan peramal fesyen terhadap elemen kreativiti amat signifikan dalam memupuk pemikiran kreatif dan kritis dalam menyelesaikan setiap masalah. Kertas tinjauan sistematik ini menganalisis sebanyak sebelas artikel kajian lepas mengenai konsep dan amalan kreativiti dalam rekaan fesyen dan pakaian. Berdasarkan kesemua artikel yang terpilih, kandungan dan konteks setiap kajian dianalisis secara jelas dan teliti. Perbincangan kajian ini terbahagi kepada lima sub bahagian; rekabentuk penyelidikan, kaedah pengumpulan data, pemilihan sampel, fokus atau isu kajian serta persamaan dan perbezaan antara kajian-kajian yang terpilih. Berdasarkan dapatan daripada kajian-kajian yang dipilih, fokus atau isu kajian yang sering dibincangkan adalah proses dan kaedah yang diaplikasikan ke atas rekaan fesyen dan pakaian dengan mengadaptasikan setiap elemen kreativiti yang dimiliki oleh setiap peramal fesyen dan pakaian antarabangsa. Antara faktor – faktor yang mempengaruhi konsep dan amalan kreativiti dalam rekaan fesyen dan pakaian adalah pengetahuan dan kefahaman tentang isi kandungan dan konteks rekaan fesyen dan pakaian, pengalaman dan kemahiran dalam bidang, proses dan eksperimentasi yang dijalankan, pengurusan strategi pengajaran dan pedagogi, kaedah dan teknik yang diaplikasikan dalam rekaan, gaya pembelajaran murid yang berbeza, cabaran dan pengaruh persekitaran serta sumber dan material yang digunakan untuk membantu dalam merealisasikan setiap kajian yang dijalankan. Kesemua faktor tersebut telah dihuraikan secara mendalam dalam kajian-kajian yang terpilih. Terdapat juga penemuan yang mengagumkan seperti fokus atau isu kajian yang dibincangan serta persamaan dan perbezaan antara setiap artikel yang terpilih seterusnya dapat membantu pembaca mengenali dan memahami kajian-kajian lepas dalam konteks kajian yang dipilih dengan lebih berkesan.

References

Ahyoung Han1 · Kwangyun Wohn1 · Jaehong Ahn1, 2020, Towards new fashion design
education: learning virtual prototyping using E-textiles, International Journal of
Technology and Design Education (2021) 31:379–400 https://doi.org/10.1007/s10798-
019-09558-w
Angela Burns, Arzu Vuruşkan, 2018, Using Origami for Creative Design and Pattern
Development in Fashion Education, Journal of Textiles and Engineer, DOI:
10.7216/1300759920192611310, www.tekstilvemuhendis.org.tr
Bethan Bide, 2021, Class and creativity in fashion education: A comparison of the
pedagogies of making and design at British technical schools and art and design
schools, 1870s–1950s, International Journal of Fashion Studies, 8 (2). pp. 175- 194.
ISSN 2051-7106, https://doi.org/10.1386/infs_00049_1
Brockbank, A., & McGill, I. (2012). Facilitating reflective learning: Coaching, mentoring and
supervision (2nd Ed.). Kogan Page
Crewe, L., & Eicher, J. B. (2017). The geographies of fashion: Consumption, space, and value.
Bloomsbury Publishing.
Choi, Jaz, Payne, Alice, Hart, Phoebe, & Brown, Alice, 2019, Creative risk-taking:
Developing strategies for first year university students in the creative industries,
International Journal of Art and Design Education, 38(1), pp. 73-89.
Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention.
New York, NY: Harper Perennial.
Doris H. Kincade, Windi D. Turner, Oscar J. Solis and Elizabeth H. Dull, 2019, Assessing
Millennials in College-Level Fashion Design Studios: A Study of Evidence Based
Practice, 2018 The Authors. iJADE © 2018 NSEAD/John Wiley & Sons Ltd
Ellen McKinney & Huanjiao Dong, 2022, Fashion design students’ self-evaluation of usage,
benefits, and attitudes toward using design research sketchbook skills: International
Jurnal Dunia Pendidikan
e-ISSN: 2682-826X | Vol. 4, No. 3, 316-327, 2022
http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd
327
Published
2022-11-01
How to Cite
MOHAMMAD, Noorhana; MOHAMAD YASIN, Ruhizan. Kreativiti Dalam Rekaan Fesyen Dan Pakaian: Tinjauan Sistematik. Jurnal Dunia Pendidikan, [S.l.], v. 4, n. 3, p. 316-327, nov. 2022. ISSN 2682-826X. Available at: <https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/20203>. Date accessed: 21 apr. 2024.
Section
Articles