Pelaksanaan Sistem Penasihatan Akademik Dashboard (E-Spak Dashboard): Kajian Tinjauan Di Kolej Komuniti Bagan Datuk

  • Muhamad Azlin Ismail
  • Nur Nabilah Noorahim KOLEJ KOMUNITI BAGAN DATUK
  • Fatin Nur Halilah Mohd Said
  • Haryanti Mohd Affandi

Abstract

Pengisytiharan situasi pandemik Covid -19 pada Mac 2020 telah mendorong Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) melaksanakan aktiviti pembelajaran dan pengajaran (PdP) termasuklah aktiviti penasihatan akademik secara dalam talian. Sistem Penasihatan Akademik (SPAk) telah diperkenalkan di seluruh kolej komuniti bertujuan untuk memberi impak di dalam penasihatan bagi meningkatkan kemahiran generik, pencapaian akademik dan juga kesediaan pelajar bagi menghadapi cabaran industri. Kajian ini dijalankan bagi meninjau pelaksanaan Sistem Penasihatan Akademik Dashboard (e-SPAk) yang telah dijalankan di Kolej Komuniti Bagan Datuk( KKBgD). Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang melibatkan keseluruhan populasi seramai 163 orang pelajar program Sijil Komputer dan Rangkaian (SSK) dan program Sijil Penyelenggaran Motosikal Berkuasa Tinggi. Satu (1) set borang soal selidik dengan 5 mata Skala Likert telah diedarkan dan data telah di analisis menggunakan perisian SPSS versi  26 yang  melibatkan analisis kekerapan, peratusan, sisihan piawai dan juga nilai min. Daripada analisis yang dijalankan didapati bahawa pelaksanaan e-SPAK berada di tahap yang baik dengan nilai purata min sebanyak 4.44. Lebih daripada  85% pelajar bersetuju bahawa objektif perbincangan dan interaksi dua hala melalui e-SPAK tercapai. Selain itu, kebolehgunaan antaramuka dan capaian e-SPAk dashboard turut dikaji dan dapatan yang diperolehi menunjukkan bahawa nilai min kebolehgunaan antara muka dan capaian e-SPAk berada di nilai min yang tinggi iaitu 4.32. Namun begitu, terdapat nilai peratusan sebanyak kurang daripada 2% pelajar tidak berpuas hati dengan kebolehgunaan e-SPAK. Kajian ini mendapati bahawa aktiviti penasihatan akademik boleh dijalankan secara berterusan melalui dalam talian dan mampu mencapai objektif yang telah ditetapkan. Ini berikutan, generasi pelajar masa kini merupakan generasi digital native yang mempunyai kemampuan yang tinggi untuk belajar melalui dalam talian.

References

A. Marcus. Interactions, 9,5:19–24 (2002). https://dl.acm.org/citation.cfm?id=566992
Arones, M., Curro-Urbano, O. M., Saavedra, C. L. C., & Phun-Pat, Y. (2022). Technology Enhanced Learning and Student Academic Performance at a Public University in Peru. International Journal of Information and Education Technology, 12(6), 578–582. https://doi.org/10.18178/ijiet.2022.12.6.1656
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287(March), 112934. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
Chopra, A., & Banerjee, P. (2022). Authentic Learning for developing key competencies in Sustainability : A Review. 6(3), 9021–9034.
De Laet, T., Millecamp, M., Ortiz-Rojas, M., Jimenez, A., Maya, R., & Verbert, K. (2020). Adoption and impact of a learning analytics dashboard supporting the advisor—Student dialogue in a higher education institute in Latin America. British Journal of Educational Technology, 51(4), 1002–1018. https://doi.org/10.1111/bjet.12962
Donohoe, D., & Costello, E. (2020). Data visualisation literacy in higher education: An exploratory study of understanding of a learning dashboard tool. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(17), 115–126. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i17.15041
Marchionini, Information Seeking in Electronic Environments, Cambridge University Press, Cambridge, 1995.( p 152 )
Hamdan Said, Tee Tiam Chai, Ros Ilyani Rosdi, Norashuha Tajuddin, N. A. K. (2019). PERANAN PENASIHAT AKADEMIK DALAM MELESTARIKAN PENDIDIKAN BERKUALITI. Culture and Environment, September 2012, 367–393. https://doi.org/10.1163/9789004396685_022
Hamzah, M. (2007). Keberkesanan Penggunaan Perbincangan Atas Talian Dalam Portal My Guru 2 Terhadap Pembelajaran Di Upsi. 1st International Malaysian Educational Technology Convention, volume 1, 242–247.
Harun, N., Tun, P., Nasir, S., Ismail, S., Khuzairy, M., Yusof, M., & Jalal, R. (2021). Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan ke-6 ANALISIS PENILAIAN KEBERKESANAN SISTEM PENASIHATAN AKADEMIK DI POLITEKNIK TUN SYED NASIR SYED ISMAIL. 6(November), 474–487.
Herrington, A., & Herrington, J. (2005). What is an authentic learning environment? Authentic Learning Environments in Higher Education, 1–13. https://doi.org/10.4018/978-1-59140-594-8.ch001
Hoang, N., Ha, T., & Thi, N. (2016). ICT APPLICATIONS IN TVET INSTITUTIONS IN VIETNAM. SAGE Open, April 2016.
Ismail Zain (2003). “Pelajar Cemerlang: Melangkah Ke Alam Siber.” Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
L.M. Markus, and M. Keil, M. “If We Build It, They WillCome: Designing Information Systems That People Want to Use” Sloan Management Review, Summer, 1994, 11-25
Maphalala, M. C., & Adigun, O. T. (2020). Academics’ experience of implementing e-learning in a south african higher education institution. International Journal of Higher Education, 10(1), 1–13. https://doi.org/10.5430/ijhe.v10n1p1
Munirah Salleh, Mohd Faisal Jamaludin, Noor Syaheeda Mohd Safie, & Julia Mohd Yusof. (2021). Tinjauan Keberkesanan Pembelajaran Secara dalam Talian Ketika Pandemik Covid-19: Perspektif Pelajar Sains Kejuruteraan Politeknik Ibrahim Sultan. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(1), 374–384. http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd
Noor Azizah Noorashid. (2018). Revolusi Industri 4.0: Impak Terhadap Perkembangan Pendidikan Tinggi Di Malaysia. Journal of Sciences and Management Research, 55–67. file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/Journal_Vol2_Apr2018_05.pdf
Noori, et al., “Designing a University web site by Considering Users’ Emotion and Using Kansei Engineering,” in Cognitive Science (ICCS), Sixth International Conference of IEEE, pp. 66-71,2015
Nor, S., Ibrahim, L., Yusoff, Y. M., & Hassan, Z. (2021). Covid-19: Sikap, Motivasi dan Halangan Dalam Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Dalam Talian (PdPDT) Pelajar Kolej Komuniti Semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Jurnal Dunia Pendidikan, 3(4), 77–91. https://doi.org/10.55057/jdpd.2021.3.4.7
Norfadilah K. (2010). Challenges of Malaysian developers in creating good interfaces for interactive courseware. Turkish online journal of educational technology, 9(1), 37-42.
Noriadah, A. K., Hamdan, S., Norashuha, T., Chai, T. T., Van, N. T., Ros, R. I., & Rustam, M. R. M. (2013). Kepuasan Pelajar Terhadap Penasihat Akademik. 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education, Isqae, 515–521.
Peters, D. (2014). Interface desing for learning: Desing Strategies for learning experiences. USA: New Riders & Pearson.
Tajuddin, N., Said, H., Rosdi, R. I., Van, N. T., Chai, T. T., Rustam, M., Rameli, M., & Karim, A. (2013). Keperluan Medium Perkhidmatan Atas Talian Dalam Pelaksanaan Penasihatan Akademik. Isqae, 506–514.
Wong Ai Bing, & Khairul Azhar Jamaludin. (2021). Pembelajaran Dalam Talian (E-Pembelajaran) Semasa Pandemik Covid-19. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(e-ISSN: 2682-826X), 408–414.
Published
2022-11-01
How to Cite
ISMAIL, Muhamad Azlin et al. Pelaksanaan Sistem Penasihatan Akademik Dashboard (E-Spak Dashboard): Kajian Tinjauan Di Kolej Komuniti Bagan Datuk. Jurnal Dunia Pendidikan, [S.l.], v. 4, n. 3, p. 328-339, nov. 2022. ISSN 2682-826X. Available at: <https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/20105>. Date accessed: 21 apr. 2024.
Section
Articles