Tahap Penguasaan Kemahiran Proses Sains Pelajar Tingkatan Empat Aliran Sains di Daerah Kuala Muda/Yan, Kedah

  • Nurhafizah MD Disa School of Physics

Abstract

Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengenal pasti tahap penguasaan pelajar tingkatan empat aliran sains di Daerah Kota Kuala Muda Yan, Kedah terhadap Kemahiran Proses Sains. Instrumen yang telah digunakan ialah set ujian Kemahiran Proses Sains Bersepadu dan Asas Berkonsepkan Malaysia (MB-BISPSI.) Sebanyak 36 item berbentuk soalan objektif telah digunakan. Sebanyak 14 buah sekolah telah terlibat termasuklah sekolah di bandar dan luar bandar yang dipilih secara rawak. Sampel yang dipilih adalah seramai 550 orang pelajar dan data yang dikumpul mengenai  tahap penguasaan terhadap kemahiran proses sains yang telah dianjurkan oleh Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) akan diproses dengan bantuan manual SPSS 23.0 for Windows. Secara keseluruhannya, tahap penguasaan pelajar terhadap kemahiran proses sains adalah baik dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap tahap penguasaan kemahiran proses sains antara pelajar bandar dan luar bandar. Dapatan menunjukkan bahawa semua pelajar dapat menguasai kemahiran proses sains dengan baik kecuali kemahiran membuat Inferens.

References

Rujukan

[1] Bakar, M.R.A.B.U., Halim, L. (2022). Pembinaan Model Literasi Saintifik Pelajar Berdasarkan Faktor Persekitaran Pembelajaran Konstruktivisme, Pengetahuan Sains, Sikap Terhadap Sains, Efikasi Kendiri dan Motivasi. Malaysian Journal of Education (0126-6020), 47 (1), 1-18.
[2] Razali, N.A., & Mohd Sanusi, M.N.S. (2020). Analysis of Mastery of Science Process Skills and 21st Century Skills Among Secondary School Students. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 10(1), 16-20.
[3] Yahya, M.S.S., Masdar, N.F., & Samat, N. (2022). Tahap Persepsi, Penilaian dan Kompetensi Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Enam di Daerah Pontian.
[4] Farhatonnor, A.R. (2005). Tahap Penguasaan Dan Penggunaan Kemahiran Proses Sains Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat SMK Sri Nipah di Bachok, Kelantan. Tanjong Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).
[5] Mat Ail, A. (2015). Analisis Penguasaan Kemahiran Penaakulan Saintifik, Kemahiran Proses Sains Dan Kemahiran Abad Ke-21 Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Di Jajahan Bachok, Kelantan. Disertasi: Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).
[6] Mohd Zamri, M. Z. (2005). Tahap Pencapaian Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Dalam Tiga Kemahiran Proses Sains Dalam Membuat Pengukuran, Membuat Ramalan Dan Komunikasi Serta Membandingkan Pencapaian Di Antara Pelajar Lelaki Dan Pelajar Perempuan. Tanjong Malim. Disertasi: Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).
[7] Yahya, Y., & Ahmad Zanzali, N. A. (2004). Tahap Penguasaan Kemahiran Proses Sains Asas di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat: Penerbit: Universiti Teknologi Malaysia.
[8] Ruzanna, M. Y. (2005). Meninjau Tahap Kemahiran Proses Sains Asas di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Bahiyah. Tanjong Malim. Disertasi: Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).
[9] Padilla, M. J Okey, J.R and Dillishow, F.G. (1980). The Relationship Between Science Skills And Formal Operational Thinking Abilities. Journal of research in science teaching 20 (3): 239-246.
[10] Seth, S., & Ezan, H. A. (2007). Tahap Pencapaian Kemahiran Proses Sains Dalam Mata Pelajaran Fizik Di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Daerah Kluang. Skudai: Penerbit Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia (UTM).
[11] Abd Rauf, R. A., Rasul, M. S., Mans, A. N., Othman, Z., & Lynd, N. (2013). Inculcation of science process skills in a science classroom. Asian Social Science, 9(8), 1911-2017.
[12] Abu Hassan, K., & Rohana, H. (2003). Tahap Penguasaan Kemahiran Proses Sains Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Kimia Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Daerah Johor Bahru. Dalam Seminar Kebangsaan Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia (UTM).
[13] Wong, K. T. and Abu, B. (2010) Perbandingan Tahap Penguasaan Kemahiran Proses Sains Bersepadu Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Aliran Sains dan Aliran Bukan Sains. Disertasi: Universiti Teknologi Malaysia.
[14] Abdul Rahman, N., Mohd Yusop, N. A., Md Yassin, S., & Mohamed Isa, Z. (2018). Kemahiran Proses Sains Dalam kalangan Kanak-Kanak Prasekolah Menerusi Pendekatan Projek. Sains Humanika, 11(1).
Published
2022-10-01
How to Cite
MD DISA, Nurhafizah. Tahap Penguasaan Kemahiran Proses Sains Pelajar Tingkatan Empat Aliran Sains di Daerah Kuala Muda/Yan, Kedah. Jurnal Dunia Pendidikan, [S.l.], v. 4, n. 3, p. 257-264, oct. 2022. ISSN 2682-826X. Available at: <https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/19844>. Date accessed: 02 dec. 2022.
Section
Articles