Inovasi Produk Bagi OKU Pekak Untuk Memahami Terminologi Agama Islam
Abstract
Bahasa isyarat merupakan bahasa visual yang digunakan sebagai medium komunikasi bagi OKU Pekak. Penggunaan bahasa isyarat memudahkan komunikasi dan memberi peluang kepada mereka untuk meluahkan rasa, pendapat, idea, perasaan dan sebagainya. Di Malaysia, Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) merupakan bahasa ibunda bagi OKU Pekak yang telah diangkat sebagai bahasa rasmi dalam Akta OKU 2008. Bagaimanapun, perkembangan inovasi bagi OKU Pekak untuk memahami terminologi agama Islam jauh berbeza dengan inovasi terminologi agama Islam yang sedia ada. Meskipun demikian, pelbagai inovasi yang dijalankan bagi memberi peluang OKU Pekak untuk memahami terminologi agama. Justeru, artikel ini bertujuan menerangkan inovasi yang dibangunkan oleh pelbagai pihak termasuk pihak sekolah, badan persatuan bukan kerajaan, institusi pengajian dan institusi agama dalam menerangkan terminologi agama Islam kepada OKU Pekak dari 1998 sehingga 2022. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kualitatif melalui analisis dokumen terhadap cetakan buku isyarat dan aplikasi isyarat yang telah dibangunkan. Dapatan menunjukkan pelbagai inovasi yang dilakukan dalam membangunkan bahan bantu mengajar bagi mengisi kelompangan OKU Pekak untuk memahami terminologi agama. Perubahan inovasi boleh dilihat dari segi bentuk cetakan buku kepada bentuk mudah alih dengan berbantukan aplikasi. Diharapkan inovasi sebegini boleh dikembangkan kepada kepelbagaian bidang dalam agama Islam untuk memberi ruang dan peluang kepada OKU Pekak untuk mempelajari agama.
References
Abdul Munir Ismail. 2009. Dakwah kepada Orang Pekak di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Kuala Lumpur: Tesis Doktor Falsafah, Universiti Malaya
Adnan Mohamed Yusoff, Hj. Norakyairee Hj. Mohd Raus & Desi Suryani Bakhsan Basri. 2017. Khidmat Qurʾān Dan Sunnah Bagi OKU: Pengalaman USIM. Journal of Qurʾān Sunnah Education and Special Needs, 1(1), 1-16.
Akta Orang Kurang Upaya. 2008.
Al-Bukhāri, M. I. n.d. Ṣaḥīḥ al-Bukhārī. Vol. 1-6. Bayrūt: cĀlam al-Kutub.
Al-Ghazali. 1980. Ihya Ulumuddin. Terj. Ismail Yakub. Indonesia: Penerbit Asli.
Al-Ghazali, I. A. H. M. 1993. Ihya’ Ulumuddin. Fazl Ul Karim (trans.). Karachi: Darul Ishaat.
Bahariah Ab Rahman, Azmil Hashim & Hamdi Ishak. 2021. Medium Komunikasi Guru Pendidikan Islam Dalam Pengajaran Dan Pemudahcaraan Tilawah AlQurʾān Program Pendidikan Khas Integrasi (Ketidakupayaan Pendengaran). International Journal of Education, Psychology and Counseling, 6 (38), 110-125.
Hamdi Ishak, Rosadah Abdul Majid, Ab Halim Tamuri & Safani Bari. 2010. Amalan Pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam kepada murid sekolah kebangsaan pendidikan khas masalah pendengaran: satu kajian kes. Prosiding Seminar Penyelidikan Siswazah UKM. 1(4),163 – 171. Bangi: UKM.
Hamdi Ishak. 2016. Methods of Teaching al-Qurʾān to The Hearing Disability Children. Tinta Artikulasi Membina Ummah, 2 (1), 33-39.
Hasuria, C. 2009. Penterjemahan dan Bahasa Isyarat. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.
Hayatunnufus Ahmad, Norziha Megat Mohd. Zainuddin, Rosmah Ali, Nurazean Maarop, Rasimah Che Mohd Yusoff & Wan Azlan Wan Hassan. Augmented reality to memorize al-Qurʾān for hearing impaired students: a preliminary analysis. J. Fundam. Appl. Sci., 2018. 10(2S), 91-102.
Heizal Hezry Omar. 2012. Tafsir Ayat-ayat Ramadhan. Batu Caves: PTS Darul Furqan Sdn Bhd.
Ho, K. W. 2004. Syntax in Malaysian Sign Language. Master in Lingustic. Gallaudet University.
Ho, K. W. 2009. Bahasa Isyarat Malaysia: Satu Pendekatan Linguistik. In H. Che Omar, R. Awang, S. Z. A. Syed Jamaluddin, & N. Mohamed (Eds.), Bahasa Verbal dan Bukan Verbal I (1st ed., Vol. 1, pp. 169–184). Institut Terjemahan Negara Malaysia.
Ibn al-Hajjaj, Muslim. 1998. Sahih Muslim, ed. Abu Suhaib al-Karami. (Riyadh: Bayt al-Afkar al-Dawliyyah li al-Nashr wa al-Tawzi’.
Izuli Dzulkifli, Asmawati Suhid, Fathiyah Mohd Fakhruddin & Nor Aniza Ahmad. 2020. Cabaran Komunikasi dalam Pengajaran Pendidikan Islam kepada Murid Kurang Upaya Pendengaran. International Journal of Islamic Thought, 18, 13-26.
LiantoBuliali, J. 2021. Innovative learning model with augmented reality technology for deaf students. Ilkogretim Online, 20(1).
Linawati, R. 2012. Penerapan Metode Mathernal Reflektif dalam Pembelajaran Berbahasa pada Anak Tunarungu di Kelas Persiapan Slb Negeri Semarang. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 1.
Loughran, S. 2013. Cultural Identity, Deafness and Sign Language: A postcolonial approach. LUX: A Journal of Transdisiciplinary Writing and Research form Claremont Graduate University, 2(1), 1-8.
Lund, E., & Douglas, W. M. 2016. Teaching Vocabulary to Preschool Children With Hearing Loss. Exceptional Children, 83(1), 26–41. https://doi.org/10.1177/0014402916651848
Majudiri Y Foundation for the Deaf. 2006. Understanding Deaf Culture: Malaysian Perspectives. Kuala Lumpur.
Mohd Huzairi, Awang @ Husain. 2017. Penghayatan Fardu Ain remaja pekak di Malaysia. PhD thesis, University of Malaya.
Mohd Huzairi Awang, Hajaratul Bahti Zakaria, Bani Hidayat Mohd Shafie, Nor Hayati Fatmi Talib & Nabiroh Kassim. 2010. Persepsi pelajar bermasalah pendengaran terhadap pembelajaran fardhu ain: Cabaran terhadap guru. Proceedings of the 4th International Conference on teacher Education: Join Conference UPI & UPSI. 240 – 250.
Mohd Joremi bin Abd Manaf . 2016. “Pemahaman Orang Pekak dalam Agama”. Interview. 20 March 2016.
Mohamed Sazali Shaari. (2004, Ogos 13). Budaya orang Pekak. Kertas persidangan keluarga Pekak bahagia. Hotel Crown Princess. Kuala Lumpur.
Muhammad Isa Selamat. 1998. Murtad, Kesan dan Kisah Mengenainya. Kuala Lumpur: terbitan Darul Nu’man.
Muhammad Sayuti Sabdan, Norlidah Alias, Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusof, Nazean Jomhari, Nor ‘Aziah Mohd Daud & Noor Fadilah Md Aslie. 2016. Tinjauan Pelaksanaan Pendidikan al-Qurʾān Bagi Golongan Pekak Di Malaysia. Al-Turath Journal of Al-Qurʾān and Al-Sunnah, 1(2), 43-51.
Muhammad Sayuti Bin Sabdan, Norlidah Alias, Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusof & Nazean Jomhari. 2020. Keperluan Pembangunan Modul Pedagogi Sūrah Al-Fatihah dan Tiga Qul Berasaskan Teknologi Untuk Pelajar Pekak di Kolej Vokasional. JuKu: Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 8(2), 13-26.
Mustafa Che Omar, Nik Hassan Seman, Abdullah Yusof & Abdul Hakim Abdullah. 2015. Kesukaran Mengajar dan Belajar Al-Qurʾān dalam Kalangan Pelajar Pekak: Isu dan Cabaran Guru Pendidikan Islam. In: International Seminar on al-Qurʾān in Contemporary Society, 10 - 11 October 2015, Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu, Malaysia
Naimie Mohd Nawawi, Mohd Khairul Amri Kamarudin, Fuad Mohd Jali & Mohd Syaiful Nizam Abu Hassan. 2020. Penilaian Analisis Keperluan kepada Penggunaan Bahasa Isyarat bagi Orang Kurang Upaya (OKU) Kategori Masalah Pendengaran. Akademika (Special Issue), 90(1), 52–53.
Nik Hassan Seman, Mustafa Che Omar, Abdullah Yusoff & Mohd Yusof Abdullah. 2016. Analisis Permasalahan Pelajar Cacat Pendengaran Dalam Pembelajaran Mata Pelajaran Pendidikan Islam Di Malaysia. Jurnal Ilmi, 1(1).
Norakyairee Mohd Raus & Nurutthoilah Mohd Nabil. 2017. Model Dan Kurikulum Pendidikan Al-Qurʾān Holistik bagi OKU. Journal of Qurʾān Sunnah Education and Special Needs, 1(1), 1-15.
NorFatihah Amlin, Azman Ab Rahman, Mohamad Anwar Zakaria & Mursyid Junaidi Mohd Faisal Yeap. 2020. Munakahat Issues Among People With Hearing Disability. Journal of Qurʾān Sunnah Education and Special Needs, 4(1), 1–10.
Norziha Megat Mohd. Zainuddin, Halimah Badioze Zaman & Azlina Ahmad. 2009. Learning Science Using AR Book: A Preliminary Study on Visual Needs of Deaf Learners. In: Badioze Zaman H., Robinson P., Petrou M., Olivier P., Schröder H., Shih T.K. (eds) Visual Informatics: Bridging Research and Practice. IVIC 2009. Lecture Notes in Computer Science, vol 5857. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-05036-7_80
Nurul Asiah Fasehah Muhamad and Siti Ramna Khamaruddin. 2020. Worship Learning Issue among the Deaf People in Malaysia. International Journal of Civil Engineering and Technology, 10(04), pp. 2329- 2339 http://iaeme.com/Home/issue/IJCIET?Volume=10&Issue=3
O'Brien, D., & Kusters, A. 2017. Visual methods in Deaf Studies: Using photography and filmmaking in research with deaf people.
Persekutuan Orang Pekak Malaysia. 2011. Buku Bahasa Isyarat Malaysia Jilid 1. Selangor: Percetakan Info Meditasi Sdn Bhd.
Persekutuan Orang Pekak Malaysia. 2014. Buku Bahasa Isyarat Malaysia Jilid 2. Selangor: Percetakan Info Meditasi Sdn. Bhd.
Peter K Crume, Amy Lederberg, Brenda Schick, Language and Reading Comprehension Abilities of Elementary School-Aged Deaf Children, The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, Volume 26, Issue 1, January 2021, Pages 159–169, https://doi.org/10.1093/deafed/enaa033.
Saleena Yahya Isa. 2004. Against All Odds. Pulau Pinang: Federation School for the Deaf.
Siti Muhibah Nor. 2010. Kesukaran Pemahaman murid – murid bermasalah pendengaran terhadap mata pelajaran pendidikan Islam. Prosedings First Annual Inclusive Education Practices Conference. 122 – 130.
Shirin D Antia, Amy R Lederberg, Susan Easterbrooks, Brenda Schick, Lee Branum-Martin, Carol M Connor, Mi-Young Webb, Language and Reading Progress of Young Deaf and Hard-of-Hearing Children, The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, Volume 25, Issue 3, July 2020, Pages 334–350, https://doi.org/10.1093/deafed/enz050
Siti Ramna Khamaruddin, Nurul Asiah Fasehah Muhamad, Norakyairee Mohd Raus, Adnan Mohamed Yusoff, Mahyuddin Hashim, Noornajihan Ja’afar & Mohd Nur Adzam Rasdi. 2018. Analisis Keperluan Pembangunan Bahasa Isyarat Malaysia bagi Terminologi cIbādah. International Journal for Studies on Children, Women, Elderly And Disabled (IJSCWED), Vol. 4, (June), 63-68.
Siti Ramna Khamaruddin, Nurul Asiah Fasehah Muhamad, Norakyairee Mohd Raus, Adnan Mohamed Yusoff, Mahyuddin Hashim, Noornajihan Ja’afar & Mohd Nur Adzam Rasdi. 2020. Penilaian Bahasa Isyarat Baharu untuk Pengajaran dan Pembelajaran Solat bagi Orang Pekak. Jurnal Ulum Islamiyyah, Vol. 32, (December), 94-132.
Syar Meeze Mohd Rashid. 2015. Reka bentuk kurikulum Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk golongan pekak bagi Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA). (Doctoral dissertation, University of Malaya).
Syar Meeze Mohd Rashid, Nazean Jomhari, Yakub Zulkifli Mohd Yusof & Zahiah Haris. 2014. Kepentingan Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) dalam pengajaran perkara asas fardhu ain (PAFA) terhadap komuniti pekak. JuKu: Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 2(4), 27-33.
Syar Meeze Mohd Rashid, Norlidah Alias & Zawawi Ismail. 2017a. Isu dan Cabaran Dalam Penggunaan Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk Pengajaran Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA). Journal of Qurʾān Sunnah Education and Special Needs, 1(1).
Syar Meeze Mohd Rashid, Mohd Hanafi Mohd Yasin & Noraidah Sahari @ Ashaari. 2017b. Penggunaan Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) di dalam Terjemahan Maksud Sūrah Al-Fatihah (Use of Malaysia Sign Language (BIM) Inside Translation of Sūrah Al-Fatihah). GEMA Online® Journal of Language Studies, 17(4), 209–224. https://doi.org/10.17576/gema-2017-1704-14
Syar Meeze Mohd Rashid. 2017. Kemahiran Asas Serta Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Al-Qurʾān Kepada Golongan Istimewa. Journal of Qurʾān Sunnah Education and Special Needs, 1(1), 1-12.
Wilbur, R. B. 2013. Changing how we think about sign language, geesture, and agreeement. Sign Language and Linguistics, 16(2), 221-258.