Isu Dan Cabaran Pengajaran Tadabbur Al-Quran Dalam Pendidikan Tahfiz

  • Siti Aisyah Johan
  • Muhammad Talhah Ajmain @ Jima’ain
  • Siti Nurjanah Mastor Mustafa
  • Siti Nur Hadis A Rahman
  • Muhammad Sobri Faisal
  • Radhiahtul Raehan Mustafa

Abstract

Pendidikan tahfiz di Malaysia semakin meluas dan telah menjadi salah satu kurikulum kebangsaan iaitu Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) yang dilaksanakan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Bagi mencapai apa yang dihasratkan oleh kerajaan dalam memperkasa pendidikan Tahfiz, antara elemen penting yang perlu diperkasakan adalah penguasaan pelajar dalam memahami dan mentadabbur al-Quran. Objektif penyelidikan ini bagi mengenal pasti dan memperincikan isu dan cabaran dalam pendidikan tahfiz dari sudut guru, pelajar dan sistem yang dilaksanakan. Metodologi dalam kajian ini menggunakan kualitatif iaitu kaedah kajian perpustakaan dan analisis dokumen. Hasil dapatan kajian mendapati, terdapat beberapa isu dan cabaran yang perlu diselesaikan bagi merealisasikan hasrat kerajaan dalam melahirkan huffaz yang berkualiti. Selain itu, terdapat beberapa kaedah yang dicadangkan daripada kajian-kajian lepas. Implikasi kajian ini diharap dapat memberi pendedahan dan membantu pihak terlibat dalam memperkasakan penerapan aktiviti tadabbur al-Quran dalam pendidikan Tahfiz. 

References

Abu Al-Fida’, Muhammad Izzat. (2006). Kaifa nahfazul Quran. Kaherah: Darul Salam.
Ahwani, Ahmad Fuad. (1995). At-tarbiyyah fil Islam aw ta’alim fi ra’yil Qabisi. Kaherah: Dar Ehya’ al-Kutub al-Arabiyyah.
Al Hafiz, M. M., & Md Sawari, S. S. (2018). Managing standardize memorization strategy in tahfiz centres: A Guideline For Quality Performance in Qur`anic Memorization. International Journal of Research. 5(16): 1409-1417.
Al-Ahdal, Hashim bin Ali. 1429. Ta’alim Tadabbur al-Qur’an al-Karim Asalib Amaliyyah wa Marahil Manhajiyyah. Jeddah: al-Jam’iyyah al-Khayriyyah li Hifz al-Quran.
Al-Lahim & Ar-Ruwaisyid. (2016). Panduan Tadabbur al-Quran. Solo: Kiswah Media.
Al-Nawawi. terj. Hakim Rosly. (2015). Adab Berdamping dengan al-Quran. Kuala Lumpur: PTS Publishing House.
Al-Syarbini, Ibrahim Abdul Muni’m. (2004). As-Sabil ila al-Jinan bi Bayan Kaifa Yuhfazul Quran. Zaqaqiq: Dar Ibnu Kathir.
Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, Misnan Jemali, Aderi Che Noh. (2014). Kaedah Pembelajaran Tahfiz dan Hubungannya dengan Pencapaian Hafazan Murid. Journal of Al-Quran and Tarbiyyah. 1(1): 9-16.
Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, Misnan Jemali. (2013). Latar Belakang Guru Tahfiz Dan Amalan Kaedah Pengajaran Tahfiz Al-Quran Di Malaysia. The Online Journal of Islamic Education. 1 (1) :28-39.
Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, Misnan Jemali. (2015). Persepsi Guru Tahfiz Terhadap Amalan Kaedah Pengajaran Tahfiz Al-Quran Di Malaysia. International Journal of Islamic Studies and Arabic Language Education. 2(1): 35-50.
Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri. (2012). Persepsi Murid Terhadap Kaedah Pembelajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education. 4 (2): 1-10.
Fakhruddin, F. M., Che Ishak, S., & Asmawati, S. (2020). Proses dan Kaedah Pembelajaran Tahfiz Dalam Kalangan Murid Di Sekolah Menengah Agama Kerajaan Di Malaysia. Malaysian Journal of Learning and Instruction. 17(2): 311-340.
Farah Ilyani Zakaria, Mohd Aderi Che Noh & Khadijah Abd Razak. (2018). Amalan Pembelajaran Pelajar Tahfiz di Institusi Tahfiz Swasta. Jurnal Pendidikan Malaysia. SI 1(1): 141-148.
Hafiz, A. & Hasimah, M. (2003). Kaedah hafazan al-Quran yang Sistematik dan Praktikal dalam Melahirkan Para Huffaz yang Rasikh. Universiti Teknologi Malaysia: Pusat Pengajian Islam dan Sosial.
Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Penyelidikan Kualitatif Dalam Sains Sosial. Johor Bharu: Universiti Teknologi Malaysia.
KPM, B. P. (2015). Maklumat Asas Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Tahfiz. Retrieved fromhttp://jpnperak.moe.gov.my/jpn/:http://jpnperak.moe.gov.my/jpn/attachments/article/2558/KBT%20Maklumat %20Asas%202015.pdf
Maisarah Thulhuda binti Mat Jafri, Mohd Faizulamri bin Mohd Saad & Sabri bin Mohamad (2018). Keutamaan Amalan Tadabbur al-Quran terhadap Murid Tahfiz. Jurnal al-Turath. 3 (2).
Mohamad Shahrin Bin Baharudin, Mohd Nizam Sahad. (2020). Analisis Kaedah Hafazan al-Quran dengan Memahami Makna dalam Institut Pengajian Tahfiz di Alor Setar Kedah. QURANICA, International Journal of Quranic Research. 12(1): 88-98.
Mohd Abdul Nasir Abd Latif, Ahmad Zulfiqar Shah Abdul Hadi. (2020). Pembinaan Modul Hafalan Al-Quran Berdasarkan Tematik Ayat Bagi Membantu Penguasaan Pemahaman Al-Quran Dalam Kalangan Huffaz. The Online Journal of Islamic Education. 8(1): 1-26.
Mohd Faizulamri Mohd Saad, Sabri Mohamad, Hamdi Ishak & Haziyah Hussin. (2020). Kaedah Penerapan Tadabbur Untuk Huffaz Al-Quran. Tinta Artikulasi Membina Ummah. 6(2): 15-23, e-ISSN: 2289-960X.
Mohd Faizulamri Mohd Saad, Sabri Mohamad, Hamdi Ishak & Haziyah Hussin. (2020). Kaedah Penerapan Tadabbur untuk Huffaz Al-Quran. Tinta Artikulasi Membina Ummah 6(2), 15-23, e-ISSN: 2289-960X,
Mohd Hakim Bin Mothar Rijan, Mahmood Bin Sabtu, Azmi Bin Budin. (2021). Kefahaman Ayat Al-Quran Dikalangan Pelajar Tahfiz : Satu Sorotan. Jurnal Maw’izah. 4: 1-10 eISSN: 2636-9354.
Mohd Khairul Naim Bin Sameri. (2020). Amalan Pembelajaran Tahfiz Al-Quran Di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN). Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah. 7 (2). E-ISSN: 2289-8042
Monika @ Munirah Abd Razzak, Liyana Nadzirah Md Saril, Nor Hizwani Ahmad Thohir, Nik Mohd Zaim Ab Rahim. (2014). Strategi Pengajaran dan Pembelajaran Al-Quran Melalui Program Televisyen: Kajian di Tv Al-Hijrah. Proceedings: The 4th Annual International Qur’anic Conference 2014. E-ISBN: 978- 967-12182-6-6© 2014 Centre of Quranic Research.
Muhammad Dhiauddin Ahmad Termizi, Muhammad Talhah Ajmain Jima’ain, Ahmad Takiyuddin Abdullah, Mohammad Haziq Mohd Isnin, Abdul Hafiz Abdullah. (2022). Application of Technology to Sustain Teaching and Learning of Quran Memorization during Movement Control Order in Malaysia. Procceding BIC 2021, 11-12 October 2022, Batusangkar, Indonesia. DOI 10.4108/eai.11-10-2021.2319511.
Muhammad Toriq Bin Yaacob Abdul Razak Bin Mohd Zain. (2017). Amalan Teknik Hafazan Al-Quran Di Darul Quran. Darul Quran: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.
Norhazriah Mohamed @ Ismail. (2012). Program Ulul Albab Suatu Proses Tranformasi Pendidikan Malaysia: Kajian Kes Sekolah Menengah Imtiaz, Terengganu. Workshop Antarabangsa Pembangunan Berteraskan Islam V (WAPI-5).
Nurul Ain Zainal Abidin, Mohd Faizulamri Mohd Saad & Sabri Mohamad. 2017. Tahap pengetahuan pelajar di Madrasah al-Musthafawiyah Littahfizil Quran Bangi terhadap tadabbur al-Quran. Jurnal al-Turath. 2(1): 47-53.
Nurul Zakirah Mat Sin dan Zulkifli Mohd Yusoff. (2012). Konsep Tadabbur: Suatu Kupasan. International Seminar on al-Quran in Contemporary Society.
Rohana Zakaria, Hayati Hussin dan Adzam Rasdi. (2015). Tadabbur al-Quran: Syarat Utama yang Diperlukan Untuk Mencapai Objektif al-Quran. Seminar Antarabangsa Akidah, Dakwah Dan Syariah 2015 (IRSYAD2015). 12-13 Oktober 2015.Kuala Lumpur.
Sabri Mohamad, Azmil Hashim & Hamdi Ishak. 2016. Pembangunan Kurikulum Pendidikan Tahfiz: Prinsip dan Kaedah dalam Membina Kurikulum Tahfiz al-Quran. [Bab dalam buku] Kuala Kubu Bharu: Darul Quran.
Wan Ahmad Zakry Wan Kamaruddin, Firdaus Khairi Abdul Kadir, Azman Che Mat. (2021). Amalan Terbaik Pengajaran dan Pembelajaran Hafazan al-Quran dalam Program Ulul Albab Imtiaz. Civilizational Studies and Human Sciences. 4(1).
Published
2023-12-01
How to Cite
JOHAN, Siti Aisyah et al. Isu Dan Cabaran Pengajaran Tadabbur Al-Quran Dalam Pendidikan Tahfiz. Asian Journal of Research in Education and Social Sciences, [S.l.], v. 5, n. 4, p. 74-83, dec. 2023. Available at: <https://myjms.mohe.gov.my/index.php/ajress/article/view/24978>. Date accessed: 06 nov. 2024.
Section
Malay Section