MENITI KEJAYAAN DALAM PELAKSANAAN PENDIDIKAN INKLUSIF DALAM GELOMBANG 1 dan GELOMBANG 2, PPPM (2013-2025)

  • Haslinah Abdullah Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Teknik, 71760 Bandar Enstek, Negeri Sembilan

Abstract

Pelaksanaan pendidikan inklusif meniti kejayaan bermula tahun 2013 hingga 2020 dalam dua gelombang. Walau pun, di peringkat awal Gelombang 1 PPPM pelaksanaan inklusif tidak menunjukkan perubahan yang begitu ketara namun hasil penyelidikan yang telah dibuat telah dan hasil penilaian Gelombang 1 banyak tindakan-tindakan yang diambil dalam Gelombang 2, terutamanya dari aspek peranan dan kompetensi guru arus perdana dalam pelaksanaan inklusif yang berkesan. PPPM telah berjaya merangka dengan terperinci dan jelas pelan tindakan untuk menganjak kepada pendidikan inklusif dalam tiga gelombang berlaku selama 13 tahun. Walaup pun sasaran enrolmen tidak tercapai dalam Gelombang 1 tetapi peningkatan enrolmen yang tinggi pada akhir tahun Gelombang 2 iaitu 58.87% menunjukkan satu harapan kejayaan untuk mencapai sasaran enrolmen MBK sebanyak 75% pada Gelombang 3 (2021-2025):Menilai dan menyatukan inisiatif yang akan bermula tahun depan. Dalam Gelombang 3, KPM akan menilai kejayaan semua inisiatif yang telah dilaksanakan dalam dua gelombang sebelum ini dan membangunkan pelan tindakan masa depan.


 

Published
2020-11-16
How to Cite
ABDULLAH, Haslinah. MENITI KEJAYAAN DALAM PELAKSANAAN PENDIDIKAN INKLUSIF DALAM GELOMBANG 1 dan GELOMBANG 2, PPPM (2013-2025). Jurnal Refleksi Kepemimpinan, [S.l.], n. JILID III, nov. 2020. ISSN 2636-9885. Available at: <http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jrk/article/view/9888>. Date accessed: 02 mar. 2021.